Măsuri de protecție și siguranță împotriva răspândirii CVID-19

Prezentele măsuri sunt extrase din deciziile CMDR dar și altele sulimentare, specifice, cu privire la prevenirea și limitarea răspândirii SARS-COv-2 pentru personalul medical, personalul auxiliar, unitatea  în care ne desfășurăm activitatea precum și pentru pacienți și aparținători. 

Măsurile generale recomandate de CMDR sunt : 
  1. Asigurarea dezinfecției periodice a suprafețelor de lucru și a cabinetului stomatologic; 
  2. Asigurarea unei bune ventilații, pe cât posibil, aerisirea naturală a spațiilor aferente unităților sanitare stomatologice (deschiderea ușilor și/sau ferestrelor); 
  3. Reprogramarea pacienților care nu necesită efectuarea de manopere de tratament în regim de urgență, pe cât posibil; asigurarea trierii pacienților, pe cât posibil, telefonic;
  4. Stabilirea de intervale mari de timp între programările pacienților, pentru a asigura sanitația cabinetului și dezinfectarea/sterilizarea corespunzătoare a instrumentarului medical și a suprafețelor de lucru; 
  5. Utilizarea de către personalul medical a echipamentului de protecție personală, mască, mănuși și ochelari de protecție; 
  6. În caz de utilizare a echipamentului de unică folosință, acesta se va arunca cu respectarea regulilor privind gestionarea deșeurilor în cabinet; echipamentul de unică folosință nu poate fi reutilizat sau sterilizat;
  7. Dezinfectarea ochelarilor de protecție între utilizări, pentru fiecare pacient;
  8. Spălarea mâinilor cu apă și săpun și utilizarea unei soluții pe bază de alcool; 
  9. Evitarea atingerii ochilor, nasului și gurii cu mâinile goale sau cu mănuși înainte de a efectua igiena adecvată a mâinilor; 
  10. Completarea de către pacienți/însoțitori la triaj a chestionarului cu privire la deplasările în țări/zone cu transmitere comunitare extinsă a virului SARS-CoV-2 și/sau cu privire la intrarea în contact cu persoane bolnave sau care au efectuat deplasări în țări/zone cu transmitere comunitare extinsă a virusului SARS-CoV-2, prevăzut în anexă; 
  11. Punerea la dispoziție de soluții pentru mâini pe bază de alcool și de spații pentru spălat pe mâini cu apă și săpun pentru personalul medical, auxiliar, pacienți, însoțitori; 
  12. Dacă pacientul este minor, permiterea unui membru al familiei sau tutorelui să îl însoțească;  
  13. Însoțitorii și pacienții vor primi în sala de așteptare măști chirurgicale și li se vor aplica măsuri de decontaminare și dezinfecție; 
  14. Atragerea atenției tuturor pacienților și însoțitorilor să respecte igiena adecvată a respirației și a mâinilor; 
  15. Să se asigure că sunt respectate măsurile de igienă și protecție de către pacienți și însoțitori, iar în cazul în care aceștia nu se conformează, să se insiste în explicarea necesității aplicării acestor măsuri;  
  16. În cazul pacienților care refuză nejustificat să se conformeze măsurilor de igienă și protecție recomandate, medicul stomatolog poate refuza efectuarea actului medical;  
  17. Asigurarea unei distanțe de minimum 2 metri între pacienți în sala de așteptare;  
  18. Limitarea mișcării pacienților și a însoțitorilor în unitatea sanitară pentru a reduce răspândirea potențială a infecției;  
  19. Atenția la simptome precum tuse, febră, dificultăți în a înghiți sau în respirație;  
  20. Izolarea imediată a pacienților suspecți și informarea direcției de sănătate publică pe raza căruia se desfășoară activitatea profesională, în vederea demarării procedurilor pentru efectuarea anchetei epidemiologice;  
  21. Oferirea tuturor explicațiilor către pacienți și însoțitori prin utilizarea unui limbaj comun, pe înțelesul acestora;  
  22. Medicul stomatolog trebuie să aibă răbdare, respect, empatie pentru fiecare pacient și să se asigure că a transmis informațiile necesare;  
  23. Adoptarea de măsuri specifice pentru personalul auxiliar (nemedical);  
  24. Dacă personalul medical prezintă anumite simptome (tuse, strănut, febră, dificultăți în a înghiți sau în respirație) după ce a îngrijit pacienți, să raporteze imediat situația. 
 Măsurile specifice sunt : 
  1. Îndepărtarea fotoliilor din sălile de așteptare, mai puțin 2 la parter și unul la etaj; 
  2. Îndepărtarea tuturor obiectelor care nu sunt absolut necesare din spațiile unde au acces pacienții, obligatoriu fiind cele care nu sunt lavabile; 
  3. Toate obiectele/materialele/produsele din cabinete se vor depozita în spații închise, nu vor rămâne pe blaturi; 
  4. Mânerele de la ușile de intrare în clinică vor fi învelite cu tifon și constant udate cu dezinfectant; 
  5. Toate încăperile se vor dezinfecta prin nebulizare la sfăritul programului de lucru; 

Pentru a vedea decizia CMSR apasă AICI